Logo debotlek.nl


Honderdste storing Botlekbrug
Honderdste storing Botlekbrug (Foto: Martin Marcus)

Nieuwe Botlekbrug viert een droevig jubileum

Door Martin Marcus

Vrijdagochtend om 5.47 uur bereikte ons het droevige bericht dat de Nieuwe Botlekbrug voor de honderdste keer in storing is gegaan. Scheepvaart en wegverkeer kon er weer niet door. Om 7.55 uur kon het wegverkeer weer verder.

Nissewaard – "Laat ik eerst eens beginnen met de mannen en vrouwen van Rijkswaterstaat en de aannemers natuurlijk, een flinke veer in een belangrijk lichaamsdeel te steken. Want het is echt een topprestatie om een compleet voetbalveld, in een paar minuten tijd, vele meters omhoog te brengen en weer te laten zakken. Daar mogen jullie echt heel trots op zijn! "Overal waar 'te' voor staat is niet goed," zegt de meester en de juf op de basisschool altijd. "Behalve bij tevreden!" Deze brug is voor de huidige stand van de techniek gewoon 'te' groot. Dat zouden diezelfde mannen en vrouwen van Rijkswaterstaat nou eens eerlijk moeten toegeven. Het waren geen 'kinderziektes', het is allemaal gewoon 'te'.

Tellen

Toen de landelijke media bij het tellen van de storingen letterlijk de tel kwijtraakten, heeft groep journalisten in de regio de WhatsApp groep 'De Storingenteller' opgericht. Zij houden nauwkeurig bij hoeveel echte storingen er nu geweest zijn. Het aantal keren, dat weggebruikers de slagbomen eruit rijden, wordt niet eens meer bijgehouden.

Lichtpuntje

Er is wel degelijk een lichtpuntje voor alle eilandbewoners op Voorne-Putten. De frequentie van de geregistreerde storingen wordt iets lager. Het is wel opvallend, dat de brug in de laatste maanden op vreemde tijdstippen in storing gaat; vaak op maandag, vlak voor de ochtendspits en midden in de nacht!

Toekomst

Nu rijden er alleen nog wat vrachtwagens met gevaarlijke stoffen over de brug, die moeten er wel overheen. Bij een storing van de brug moeten zij meer dan 100 kilometer omrijden! Soms rijden er ook wat verdwaalde vreemdelingen over de Botlekbrug, want het vertrouwen in de brug is voor de omwonenden tot een nulpunt gedaald. Over de brug moeten in de nabije toekomst ook gif treinen gaan rijden. De rails ligt er al sinds de oplevering, maar er kan nog geen trein over. De volgende storingen dienen zich dan vrijwel zeker aan: de bovenleiding en vooral de rails mag op de overgangen van de vaste- naar de bewegende delen maar een paar millimeter uit elkaar liggen. De ervaringen met de sensoren in de brug zijn nu niet echt om over te juichen, dus hebben we geen glazen bol nodig om de nieuwe storingen te voorspellen. De Storingenteller zal dan zeker weer flink omhooggaan. Op naar de 250?"

Reageer als eerste
Meer berichten