Logo debotlek.nl


Foto: Rob Niemantsverdriet

Hoe ga je om met kindertrauma's?

De Botlek heeft een nieuwe rubriek. #Positief zet mensen in de spotlights die een positieve bijdrage leveren. Vanaf nu leest u elke maand een prachtig verhaal over mensen die het verschil maken. Mooie initiatieven door gedreven mensen verdienen een plek in onze krant, hopelijk inspireren zij u ook. Kent u ook iemand die het verschil maakt, mail dan naar redactie.bl@persgroep.nl. Deze maand: Anton Horeweg uit Spijkenisse, al 34 jaar leraar, waarvan de laatste 20 jaar op basisschool De Peperklip in een Schiedamse achterstandswijk. Naast lesgeven schrijft hij boeken over kinderen met gedragsproblemen. Zijn zesde boek "De Traumasensitieve School" komt 10 april uit bij uitgeverij Lannoo. Het voorwoord is geschreven door emeritus hoogleraar kinder- en jeugdpsychiatrie Frits Boer.

Spijkenisse - Voel jij je inmiddels meer leraar of schrijver, Anton? "Ik voel me nog altijd meer leerkracht, geen gedragsdeskundige. Ik heb bewust gekozen voor lesgeven op een school in een achterstandswijk, omdat ik het verschil wil maken voor kinderen met problemen. Momenteel geef ik les aan groep 6, hiervoor altijd aan groep 7 en 8. Het merendeel van onze leerlingen heeft een moeilijke thuissituatie. Wij ervaren hierdoor soms meer gedragsproblemen dan zogenaamde witte scholen, hoewel op alle Nederlandse scholen gedragsproblemen voorkomen. Onze leerlingen vertonen vaak ander gedrag dan wenselijk op school. Onze school haalt door extra inspanning de landelijke norm. Leerlingen hebben dagelijks bijvoorbeeld een half uur extra les om basisprincipes te leren en hun taalachterstand in te halen. Het schrijven begon nadat ik in 2007 weer wilde studeren, leren over vernieuwingen sinds de PABO. Ik deed een Master SEN opleiding, Special Educational Needs oftewel hoe om te gaan met kinderen met speciale ondersteuningsbehoeften zoals gedrags- en ontwikkelingsstoornissen. Deze studie inspireerde mij om meer te leren over lastig gedrag en hoe kinderen in elkaar zitten. Ik heb vervolgens de website www.gedragsproblemenindeklas.nl opgezet. Die voorzag duidelijk in een behoefte, binnen no-time had de site 400.000 bezoekers. Er stonden zaken op die nergens anders stonden. Wat is ADHD, hoe ga je hiermee om in de klas, allerlei concrete tips, dat sloeg enorm aan. Een uitgever benaderde mij over een boek dat ik na lang twijfelen heb geschreven. Het boek staat vol praktische handreikingen en is makkelijk leesbaar. Het heet "Gedragsproblemen in de klas" en is specifiek bedoeld voor het basisonderwijs. Kort daarna kreeg dit boek een vervolg voor het voortgezet onderwijs (VO). Hiervoor heb ik docenten met kennis van VMBO tot VWO als meelezers gezocht, want ik weet veel van basisonderwijs, maar minder over VO. Beide boeken zijn inmiddels verplichte literatuur op Nederlandse hogescholen en van beide zijn werkboeken voor de PABO gemaakt. Daar leerden ze tot voor kort niet veel over kinderen met gedragsproblemen, terwijl er best veel zijn. Mijn vijfde boek "Wat stuitert daar door je klas?" gaat voornamelijk over kinderen met ADHD. Daar klagen leerkrachten het meest over, volgens mij onterecht. In 2015 woonde ik een lezing bij van Leony Coppens over lesgeven aan getraumatiseerde kinderen. Bij haar volgde ik vervolgens een opleiding over traumaontwikkeling en hoe dit gedrag beïnvloedt. Op traumasensitieve scholen wordt niet gestraft en geschorst, maar lossen leerkrachten gedragsproblemen anders op, rekening houdend met de andere ontwikkeling van kinderen. Welke signalen moet je herkennen bij een getraumatiseerd kind? Daarom gaat mijn nieuwe boek "De Traumasensitieve School" over kinderen die getraumatiseerd zijn door mishandeling, seksueel misbruik of hun ervaringen als vluchteling. Het gaat best diep in op neurobiologie, wat gebeurt er in het kinderbrein en hun lijf, je leert waar hun gedrag vandaan komt. Leerkrachten herkennen soms niet of kinderen misbruikt of mishandeld zijn, ze hebben geen idee hoe vaak het voorkomt, zelfs in hun eigen klas".

Ik geef jaarlijks zo'n 65 lezingen over de onderwerpen van mijn boeken. Wegens tijdgebrek moet ik helaas vaak 'nee' zeggen. Jammer, maar ik hou teveel van lesgeven om dat op te geven. Mijn leerlingen geven me altijd veel inspiratie en energie.

reageer als eerste
Meer berichten

Shopbox