Foto:

Gezellig shoppen in het Winkelhart

Vol vuur steekt de nieuwe Centrummanager van het winkelcentrum in Spijkenisse van wal: "Het centrum gaat zeker weer bruisen. Daar werken we met alle partijen hard aan!" Sinds een aantal maanden is Dennis Houkes in opdracht van de Stichting BIZ Stadscentrum Spijkenisse aan het werk. De actieve centrummanager: "Eigenlijk ben ik als consultant verbonden aan DZP (De Zaken Partner). Ons bureau verzorgt onder andere voor diverse winkelcentra de dagelijkse uitvoering van het beleid, dat door het BIZ-bestuur is opgesteld," zegt Dennis, als we in een Iers etablissement in het winkelcentrum van Spijkenisse met elkaar spreken.

Nissewaard – "Dus ben ik een soort duizendpoot, die het jaar rond eveneens evenementen organiseert om de sfeer en beleving naar een hoger niveau te tillen," gaat hij verder. "Maar ook proberen we door allerlei activiteiten de verblijfsduur van consumenten te verlengen en natuurlijk ervoor te zorgen dat steeds meer inwoners van Spijkenisse en verre omgeving naar 'het Dorp' komen!

door Martin M. Marcus

Die bijnaam kan het centrum van Spijkenisse maar niet kwijtraken. "Dus moeten we het koesteren," zegt Dennis. "Want de naam 'het Dorp' geeft toch een andere naam en uitstraling aan ons knusse winkelgebied. Misschien is het goed om even uit te leggen wat een BIZ is. De afkorting staat voor Bedrijven Investerings Zone. Dit is een wet die de samenwerking tussen de eigenaren van de (winkel)panden, de lokale ondernemers, de huurders (dus echt alle winkeliers in het hele winkelcentrum) en de gemeente stimuleert. De BIZ zet zich in voor verbeteringen in het winkelcentrum. Dat gaat van marketing en communicatie tot aankleding en vergroening van het centrum.

Voor de dagelijkse boodschappen zijn er in Spijkenisse prima voorzieningen in de wijken, denk aan Akkerhof en Maaswijk. Daarnaast zijn een theater en een bibliotheek naar de rand van het centrum verplaatst wat de ziel uit het centrum heeft gehaald. Dennis Houkes: "Voor andere benodigdheden moet je echt in het centrum zijn en daarom werken we gezamenlijk hard aan om de vier pijlers: shoppen, beleven, ontmoeten en proeven steeds sterker te maken. In de ideale situatie zou het 'rondje dorp' weer gemaakt kunnen worden, maar dat lukt op dit moment nog niet echt. We willen die sfeer wel terugbrengen. We zijn nu een middelgroot winkelcentrum en dat is landelijk gezien helaas het formaat waarin het niet echt goed gaat. Dus hebben we hier grote uitdagingen!" Toch zien we, tegen de landelijke trend in, een positieve ontwikkeling in bezoekersaantallen en verblijfsduur.

Koopzondag

De koopzondag wordt steeds meer geaccepteerd als vervanging van de koopavond. "Maar je kunt kleine, lokale ondernemers niet verplichten zeven dagen in de week open te zijn," zegt Dennis heel reëel. "Dus moeten we een gulden middenweg zien te vinden. Een positieve ontwikkeling is dat jonge ondernemers de moed hebben om iets speciaals aan het winkelaanbod toe te voegen. De klantbeleving, persoonlijke aandacht en vakkennis, blijven echter van bewezen groot belang om je als winkelier te onderscheiden van de webwinkels.

Meer berichten