Groei metro zet door

In 2018 nam het aantal afgelegde reizigerskilometers op het metronetwerk van de RET met 3,2% toe, wederom meer dan de 2% waar in de concessie mee gerekend wordt. Maurice Unck, algemeen directeur van de RET: "We zien dat de groei doorzet en verwachten dat ook in de toekomst. Dat komt door verstedelijking en door de ambities van overheden om meer mensen in en om de stad het OV in te krijgen." Om de groeiende reizigersstromen aan te kunnen én om reizigers ook in de toekomst een goed product te bieden, is de komende tijd een schaalsprong in het OV in de MRDH nodig, aldus Unck.

Regio - Samen met gemeenten en opdrachtgever MRDH, zoekt de RET constant naar oplossingen om de groei in goede banen te leiden. Op de korte termijn lukt dat nog met een aantal relatief eenvoudige maatregelen. Unck: "We rijden al extra spitsritten op de E-lijn en gaan daar nog meer aan toevoegen na de aanleg van een keerspoor bij Pijnacker Zuid. Zo kunnen we op het drukste stuk van de E-lijn de frequentie in de spits verdubbelen van elke 10 naar elke 5 minuten. Ook gaan we extra metro's bijkopen om de frequentie op alle lijnen in het stadshart verder te verhogen."

Maar ook mét die maatregelen komt de capaciteit binnen tien jaar onder druk te staan. Unck: "Reizigers laten staan vanwege de drukte is het laatste wat we willen. Sterker nog: ons aanbod moet juist nog aantrekkelijker worden als je mensen wil verleiden om in en rond de stad het OV te pakken. We willen de klantwaardering, nu een 7,8, dan ook omhoog trekken naar de 8."

Om het aanbod te verbeteren, is het komende decennium een schaalsprong in het OV in de regio nodig, waar zowel de gemeente als de MRDH voor pleiten. De RET kan die schaalsprong helpen realiseren. Onderdeel daarvan is automatisering van het metronetwerk, waardoor de frequenties nog verder omhoog kunnen. Daarnaast kan OV op een nieuwe Oeververbinding het oostelijke deel van Rotterdam-Zuid beter ontsluiten en ligt er potentie om de spoorlijn tussen Dordrecht en Den Haag te verbeteren met hogere frequenties en meer stations – en op de langere termijn een metrolijn.

Shopbox

Meer berichten