Foto:

Carlton Oasis begon als 'hotel in desert'

In 1988 opende het Carlton Oasis hotel haar deuren. Het opvallende vier-sterren hotel aan de Groene Kruisweg staat er dus ruim 31 jaar. "Een mooi moment om de uitstraling binnen in het hele hotel rigoureus aan te pakken," zegt de enthousiaste directeur Frederik Reimers. De 45-jarige General manager is woonachtig in Dordrecht en is al 20 jaar werkzaam in de Carlton organisatie. Hij is nu negen jaar directeur van het mooiste hotel van Spijkenisse en geeft graag aan, dat er in en buiten het hotel een belangrijke innovaties aankomen.

Nissewaard – Het hotel in de toenmalige groeikern had overigens een heel bijzondere ontstaansgeschiedenis. De Nederlandse tak van de bestaande Carlton Hotels in Groot-Brittannië had op een gegeven moment bedacht, dat er ergens in het zich snel ontwikkelende Europoort gebied best ruimte was voor een vier-sterren hotel. Alleen in Den Briel stond destijds een klein hotel, het dichtstbij zijnde vier-sterren hotel was in Rotterdam. De Nederlandse managers lieten hun oog vallen op een stuk grond bij de toegang van de zeer sterk groeiende gemeente Spijkenisse.

door Martin M. Marcus

Die gemeente was net bezig om het bedrijventerrein Halfweg te ontwikkelen en had de daarvoor benodigde gronden al bouwrijp gemaakt door er heel veel zand op te spuiten. Het was dus een echte zandwoestijn. De Nederlandse directie nodigde de Britten uit om naar het stuk grond te kijken, waar het hotel zou moeten komen. "What the F… is this? It's a desert!, zeiden de Britse bazen. "We noemen het hotel: 'Carlton Oasis' en de bar: 'Desert Inn'!" was het gevatte antwoord van de Hollanders. Daarom stonden er ook jarenlang neppalmen voor het gebouw. Het hotel was een van de eerste gebouwen op het bedrijventerrein.

Nieuwe inrichting

De directeur: "De nieuwe inrichting is al in veel hotelkamers doorgevoerd. De kamers hebben frisse, natuurlijke kleuren gekregen, ook aan energiebesparing is gedacht door minder lichtpunten en ledverlichting. De entree, de lobby en het restaurant zullen in de komende tijd een metamorfose ondergaan. We gaan naar een industriële look met een zachte kant om zo de zakengast en de particuliere gast optimaal te bedienen. Ook de welbekende grote, ronde ballroom wordt stevig aangepakt." Het zeer opvallende en markante ronde tapijt zal verdwijnen. Een tapijt dat overigens in Engeland speciaal voor het hotel in één stuk geweven is.

Geen ster erbij

"We willen graag bij de tijd blijven, maar we hebben geen ambitie om er een ster bij te krijgen. De investeringen zijn daarvoor veel te ingrijpend. We blijven het enige vier-sterren hotel op het eiland", gaat Reimers verder. "Gastvrijheid en duurzaamheid staan hoog in het vaandel, we zijn niet voor niets al 8 jaar een Gouden Green Key hotel! De eisen van dit label worden steeds pittiger. We kunnen, samen met alle medewerkers, prima aan deze voorwaarden voldoen. Zo kijken we ook naar de inkoop, die we het liefst lokaal doen. Ook de samenwerking met de bedrijven dichtbij is belangrijk. Ook werken we aan het steeds beter scheiden van afval. Het is een bewustwordingsproces."

Shopbox

Meer berichten