De Zweedse Kapitein Lidja Olsson en loods Frans Sanderse bespreken op de brug van de Deense chemicaliëntanker Ternvind het afmeren van het schip in de Dordtse haven. Foto: Joop van der Hor
De Zweedse Kapitein Lidja Olsson en loods Frans Sanderse bespreken op de brug van de Deense chemicaliëntanker Ternvind het afmeren van het schip in de Dordtse haven. Foto: Joop van der Hor (Foto: Joop van der Hor)

Droom Frans Sanderse is uitgekomen

Wie een loods interviewt doet dat niet thuis aan de keukentafel maar aan boord van een zeeschip. Voorzitter Joost Mulder van de Nederlandse Loodscorporatie stemde toe in een interview met loods Frans Sanderse aan boord van de Deense chemicaliëntanker Ternvind. Met een tender, een snelle motorboot van het Loodswezen, werd onze verslaggever meegenomen om 20 kilometer buitengaats op volle zee via een touwladder aan boord te klimmen. Gelukkig was het stormvrij weer met een redelijk kalme zee. Maar het puntje van Joops neus was eerder groen dan rood. Het werd een mooie interessante en leerzame dag waarbij de Botlek- en Spijkenisserbrug nu eens vóór Joop opengingen.

door Joop van der Hor

Voor Frans Sanderse (48) uit Nissewaard-Hekelingen ging een jongensdroom in vervulling toen, na een interne opleiding van een jaar, zijn aanstelling tot loods bij het Loodswezen op de deurmat plofte. De in Vlissingen geboren Frans stapte daarmee in de voetsporen van zijn vader. Hij geniet van elke reis en geen daarvan is hetzelfde hoewel hij er al vele honderden achter de rug heeft.

REGIO - 'Een mooier vak als dit bestaat niet' zegt Frans met trots in zijn stem. Als loods maakt hij van alles mee. Hij beschikt over een prima conditie en echte zeebenen. Voordat hij loods werd, doorliep hij de Hogere Zeevaartschool in Rotterdam waar hij de opleiding volgde voor Maritiem Officier. Vele jaren maakte hij vele kilometers of beter gezegd mijlen op zee om uiteindelijk ook zijn brevet voor kapitein te behalen, want zonder dat wordt je geen loods. "Bij het Loodswezen is iedereen gelijk in rang, althans wat de registerloodsen betreft", vertelt Sanderse. "De loodsen zijn zowel zelfstandigen als aandeelhouders. Het is een landelijk opererende organisatie met vestigingen of 'uitrukplaatsen' zo je het ook wel kunt noemen, in en vanuit de Nederlandse zeehavens en op de vaarroute over de Westerschelde naar Antwerpen en van Terneuzen naar Gent. Ervaren registerloodsen zorgen ervoor dat zeeschepen de havens zo veilig en efficiënt mogelijk in- en uitvaren en dat 7x24 uur, dag en nacht en door weer en wind." Frans wijst vanuit de snelle pilot-tender die met 50 km/u over het opspattende water van de Noordzee scheert het 81 meter lange loodsschip 'Polaris' aan die dik 10 mijl uit de kust ligt te dobberen. De bemanning wordt om de week afgelost. "Deze stationsvaartuigen worden ingezet bij het beloodsen van schepen van en naar de Rotterdamse havens. De loodsboot ligt 5 weken achtereen op zee om daarna te wisselen en worden gebruikt voor het aan boord brengen en afhalen van de registerloodsen." We varen langszij om twee 'verse' loodsen aan boord te nemen en andere loodsen te parkeren om daarna zelf aan boord te stappen van de Chemicaliëntanker Ternvind, waar we worden verwelkomd door de vrouwelijke kapitein Lidja Olsson uit Zweden. Ze kijkt tevreden toe hoe Sanderse de besturing van haar schip overneemt, maar niet het commando want zij is en blijft 'de baas' aan boord. De loods is de adviseur van de kapitein. We passeren Hoek van Holland en de immense containerkranen van de ECT welke als stalen ballerina's hun danspasjes maken met aan hun benen zware containers in plaats van satijnen pointe schoentjes. De Botlek- en Spijkenisserbrug gaan open, voor mij! In Dordrecht stapt Frans in de taxi van Fred van de Poort uit Spijkenisse op weg naar vrouw Christa en kinderen Thomas, Matthijs en Tessa. De klus is geklaard !

Shopbox

Meer berichten